Biography

Artiestennaam:                Dj Tom’E

Echte naam:                       Tommy Edelbroek

Geboorteplaat:                Zeist

Woonachtig:                      Omgeving Utrecht

Geboortedatum:             03-12-1987

Het begon allemaal in het jaar 2000. Die zomer was ik op vakantie in Spanje. We stonden met de familie op een gezellige camping waar best wat activiteiten waren. Op een avond stond er een drive-in show, een Nederlandse show. Vanaf dat moment wist ik het, ik wilde dit ook! Al die toffe disco lampen en die geluidsinstalatie. Ja dat ga ik sparen!

Samen met mijn buurjongen en beste vriend, die ik als snel kon overtuigen van dit plan, zijn we om te beginnen in Lego discotheken gaan bouwen. Toen we hierop uitgekeken waren en in de buurt van onze verjaardagen kwamen zijn we discolampen gaan vragen. Deze kregen we en konden we zelf kopen met het verjaardagsgeld. In combinatie met de stereotorens die we hadden, de CD collectie van mijn zusje en een dressoirkast als DJ booth was onze disco compleet! De eerste maanden hebben we ons ontzettend vermaakt op onze slaapkamers.

Music Nation

Toen onze ouders de herrie van boven waarschijnlijk onderhand wel een beetje zat waren kwam de vader van de vriend met het mooie idee om onszelf te gaan verhuren. Dit vonden wij wel een heel erg goed idee! De eerste boeking was een feit en wij mochten met klotsende oksels een buurtfeest voor alle jongeren verzorgen bij de lokale kantine van een werkplaats. Voor €15,- hebben wij dit toen gedaan! Al die zuurverdiende centen gingen meteen het potje in voor meer spullen. Het tweede feest volgde vrij snel, een verjaardag van een klasgenoot. En zo begon het balletje te rollen en konden wij investeren in nieuwe spulletjes voor de te verwaarlozen gages van toen.

Na een jaar hadden we zelfs al een mengpaneel, nieuwe tweedehands speakers, een flinke lichtbak, een DJ meubel en nog meer (zie foto). We moesten een naam gaan bedenken.. Music Nation kwam in mij op, ja tof! We gingen er meteen voor. Met een mooi logo in Word met wordart gemaakt konden wij de wereld aan. Als verjaardagscadeau kregen we visitekaartjes en shirts bedrukt met het logo. Wij waren trots!

Met de jaren groeide Music Nation tot een professionele Drive-in Show. Door met de drive-in show op pad te gaan leer je enorm goed om voor je publiek te draaien. Als all-round DJ draai je voor het publiek die daar zijn om een feestje te vieren. Van jaren ’70 tot de hits van nu en van Nederlandstalig tot hardstyle en House.

In 2006 waren onze ouders eindelijk helemaal ontzorgd. Na ons jarenlang gesteund te hebben en keihard te hebben mee gewerkt konden we nu eindelijk bijna alles zelfstandig! We stonden niet alleen ingeschreven bij de KVK maar ook had ik mijn rijbewijs gehaald! Pa hoefde niet meer midden in de nacht op te komen draven met de auto om ons en onze spullen op te komen halen.

DJ Tom’E

In 2005 was het zover, we waren gehoord en gezien op een feest en er was ineens vraag naar alleen een DJ zonder drive-in show. Gezien ik het stukje muziek veelal op mij nam bij de drive-in show was dit dus een opdracht voor mij. Maar goed, draaien in een lokale club zonder artiesten naam kan natuurlijk niet. Na een korte brainstormsessie kwam het na wat spelen met woorden naarvoren:

DJ Tom’E

Je spreekt het uit als Tommy en mijn achternaam is ook nog eens Edelbroek. Top!

De eerste boekingen als DJ kwamen al snel. Een lokale club ‘Dancing Chaos’ en poppodium ‘De Peppel’ waren één van de eerste waar ik mijn optredens en tevens residentie kreeg. Na deze tenten volgenden in Zeist onder andere ‘Club New’, ‘Café Bommel’, ‘Café de vrolijk noot’ en ‘De koets’ als vaste draaipleken.

Dubbele boekingen

Ik had de drive-in show niet meteen opgegeven. Het ging prima samen om de feesten met Music Nation te draaien en als DJ op te treden. Dit heeft mij ook altijd geholpen om voor het publiek te blijven draaien. De drukte nam wel erg toe, zo kwamen er veel weekenden met dubbele boekingen vanaf 2005 al. Twee optredens op een dag konden we nog goed opsplitsen tot op zekere hoogte of beide draaien. Maar met regelmaat kwam het nu voor dat wij optredens moesten afwijzen omdat het te druk was en de vraag toch wel was naar mij als DJ. Ons idee was, en dit hebben we gedaan tot op zekere hoogte, een boekingsbureau op te zetten met meer DJ’s uit de omgeving. Echter bleek de vraag naar onszelf en mij als DJ te zijn, dus dit konden we snel achter ons laten.

In de jaren 2008, 2009 en 2010 hebben wij het zo druk gehad dat wij letterlijk van alle weekenden in het jaar 1 of 2 vrijdag/zaterdag avond vrij hadden om zelf de kroeg in te gaan. Buiten dat hebben wij alleen maar feesten gedraaid. En dit is niet erg want het is altijd feest en je ziet je bedrijf meegroeien! Het toppunt was toch wel 2011 waar ik 125 noemenswaardige boekingen heb gehad.

Naast boekingen in de omgeving begon het steeds verder te strekken. Zo kwam ik veel op studentenfeesten, cafés en clubs buiten de regio. Leiden, Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Friesland, Groningen, Arnhem, Eindhoven en ga zo maar even door. Mijn eerste echt grote optreden was toch wel in 2008 de pré party van Riverdance festival wat gehouden werd in Brothers Bunnik. Met klotsende oksels mocht ik de avond openen in de clubzaal. Natuurlijk was er bijna geen hond te bekennen. Maar wat ik wel nog weet is dat mijn ouders en oom en tante er wel waren! Totaal niet hun feest die house en later trance, maar ze kwamen er voor mij. Super tof!

Festival time

Jarenlang heb ik in rokerige kroegen, clubs, discotheken en cafés staan draaien. Opeens was er een verschuiving gaande, Festivals! Wat je vandaag de dag nog ziet is dat in de loop van de jaren het uitgaansleven veranderd is. Niet iedereen kijkt uit naar het weekend om lekker de kroeg in te duiken, tegenwoordig plannen mensen een festival en gaan daar helemaal los. Dit begon rond 2009 denk ik zo. Dit jaar stond ik ook meteen op een groot festival. Waar ik vorig jaar de pre party in een grote discotheek draaide stond ik dit jaar op de talentstage van Riverdance Festival. Dit was de eerste!

Zelf was ik niet eerder op een festival geweest of had ik er iets mee. Ik had ook geen idee wat ik kon verwachten. Aangekomen en de weg gevonden te hebben via de artiesten ingang werd ik begeleidt naar de stage. Een bescheiden redbull truck onder een red bull tent. Maar de tent kreeg ik wel mooi vol! Onder mijn artiesten naam zag ik deze afgelopen jaren dat het erg afhing van het feest waar je staat welke muziek je draait. Deze festivals en club avonden ben ik wat meer mijn stijl als Groovy house/tech-house/deep-house DJ gaan ontwikkelen.

Na Riverdance volgenden er meer festivals waar ik voor mocht draaien. Tot op de dag van vandaag zijn dat onder andere: Geheime liefde festival (al meer dan 5 jaar lang!), Nachtvlinder, Gelderpop, Strand pop-rock, Strand 90’s-00’s, Helden festival, World of Pleasure, Sneeuwbal festival, Lief festival, Brothers open air, Get down, Eindhoven Goes Ibiza, Live op het Fort en nog wat kleine namen.

Buitenland

Voor wat losse boekingen mocht ik al eens eerder draaien in België, Spanje en Italië. In 2011 wilde ik toch meer dan dat. De zomer ben ik gevraagd om op Gran Canaria te komen draaien. Hoe komen ze bij mij dan? Nou in 2010 was ik hier op vakantie geweest en aan de praat geraakt met de manager van 100% orange (feestcafé) en Club Zigzags. Hij voegde mij toe op hyves (ja hyves toen nog) en zag dat ik DJ was. Ik kreeg meteen bericht of ik de volgende avond met de huis DJ’s mee wilde draaien. Dat heb ik toen gedaan zonder ook maar iets bij me te hebben, hij was erg enthousiast. Het jaar daarop kreeg ik residentie bij beide tenten.

Het feestcafé was erg leuk. 100% orange zegt het al, bedoeld voor Hollanders. Elke avond gegarandeerd feest, gekkenhuis. Twee deuren verderop zat club Zigzags, de populairste club van het eiland. Deze twee tenten hoorden bij elkaar, dit zorgde met het draaien voor een mooie afwisseling. De ene avond voor programma van een bekende DJ en lekker nafeesten in het feestcafé en dan ook nog eens zo nu en dan weer optijd op om de boat parties te draaien overdag.

De ervaring die ik daar heb opgedaan is ook weer enorm. Naast lekker na borrelen met alle bekende DJ’s heb ik daar ook geleerd hoe je het beste als voor of na programma voor een bekende artiest kan draaien. Want heel eerlijk, dat was ik niet. De namen die op Gran canaria stonden waren: Hardwell, Afrojack, Nicky Romero, Sidney Samson, Firebeatz, Darkraver, Paul Elstak, Sunnery James & Ryan Marciano, Partysquad, Vato Gonzalez, Dj Chucky en vast nog meer die ik me even niet kan herinneren nu tijdens het typen.

Produceren

Één van de dingen die ik altijd heb geroepen is dat als je een bekende DJ wilt worden je eigen muziek zult moeten maken. DJ’s worden niet alleen gevraagd omdat ze een stijl heel erg goed draaien op enkele namen na. Zonder eigen producties wordt je niet de nieuwe Tiësto, niet dat daar mijn ambities liggen maar bij wijze van spreken. Denk maar eens na, welke DJ’s ken je en vind je erg goed? En ken je die DJ’s van bepaalde nummers of omdat je ze die stijl hebt horen draaien? Om echt bekend te worden en op alle grote festivals en feesten te staan zul je toch gevonden en beluisterd moeten kunnen worden. Daarom ben ik begonnen met muziek produceren.

Ik ben totaal niet muzikaal, je denkt nu vast “Maar je bent DJ, hoezo ben je dan niet muzikaal?”. Er zit een verschil tussen een plaatje technisch over kunnen mixen in een volgende plaatje en sfeer kunnen creëren op een feest en een eigen muzikale productie in elkaar zetten. Muziek produceren vergt een hoop creativiteit (afhankelijk van de stijl) en muzikale kennis.

Sinds 2014 ben ik was serieuzer bezig met muziek maken en nu begin toch wel mijn eigen originele producties goed genoeg te vinden om daadwerkelijk te draaien voor het grote publiek (kleine clubs en cafés tellen niet, daar draai ik het al jaren namelijk). Mijn eerste producties waar ik wat trotser op ben heb ik zelf uitgebracht en kun je terug vinden op o.a. Spotify. Nu is het wachten op het moment dat een mooi label mijn producties wil uitbrengen en we echt kunnen beginnen!

Wat heb je verder gedaan?

De afgelopen jaren heb ik zeker niet stilgezeten, er is zelfs ontzettend veel veranderd:

  • Na mijn studie ben ik voor mijzelf begonnen met werken zodat ik het draaien niet hoefde op te geven;
  • Music Nation is gestopt in 2015;
  • Sinds 2015 dus alleen nog als DJ te boeken;
  • ‘Artist of the week’ geweest op FunX waar ik een setje ten gehore heb gebracht;
  • Een hoop vaste draailocaties gehad (residenties);
  • Producties op Spotify uitgebracht;
  • Veel festivals, hockeyfeesten, bedrijfsfeesten en bruiloften gedraaid;
  • Mooie nieuwe zakelijke samenwerkingen aangegaan;
  • Mijn 1000ste optreden gehad!!

Zomaar een greep uit de gebeurtenissen van de afgelopen jaren.

All-round naar de mainstage

Wat staat er nog op de planning voor de komende tijd?

Sowieso wil ik vaker een liveset/mixtape opnemen. Hier kreeg ik altijd veel leuke reacties op, daarom zullen die terug komen!

Eigen producties, er liggen veel projectjes in de wacht die afgerond kunnen worden. Wie weet zit hier wel de eerste productie voor een mooi label tussen.

Er wordt gewerkt aan een mooie promo campagne met een videoteam voor Tom’E House en Feest DJ Tom’E.

Allround naar de mainstage! Een mooi streven voor festivalseizoen 2020 is meer allround naar de mainstage! Van reggaeton tot hardstyle en van house tot meezinger, dat moet in 2020 allemaal kunnen toch? Het lijkt mij een mooi festival concept dit aan te pakken.